Jak na ODZIMOVÁNÍ MOTOCYKLU

Kokin147 8. 9. 2023

Jak na ODZIMOVÁNÍ MOTOCYKLU

Odzimování motocyklu: Péče o motor, brzdy, baterii, podvozek, pneumatiky a další.

Předpokládejme, že jste věnovali aspoň nějakou minimální přípravu motocyklu k zimnímu spánku. V následujících řádcích se soustředíme tedy na úkoly, který by měl provádět každý majitel, či uživatel motocyklu.

MOTOR:

121815-2015-yamaha-yzf-r1-engine-transmission-cutaway

Motory motocyklů poskytují mnohem vyšší litrový výkon, než motory automobilů, je tedy potřeba jim věnovat náležitou péči. Zkontrolujte těsnost motoru na úniky provozních kapalin. Překontrolujte hladinu oleje, množství chladící kapaliny a hlavně vzduchový filtr. Olej doporučuji měnit již na podzim, aby při dlouhém stání přes zimu nedocházelo k usazování nečistot, které jsou po sezóně v oleji obsazené. Měňte ho poctivě, dle doporučeného kilometrového nájezdu daného výrobcem,  maximálně ale po době 12 měsíců a to i když kilometry nenajedete.

BRZDY:

brzdy

Zkontrolujte množství brzdové kapaliny, těsnost systému. Brzdovou kapalinu měňte poctivě nejdéle po 2 letech.

Brzdová kapalina váže vlhkost ze vzduchu, čímž se rapidně zhoršují její vlastnosti. Zkontrolujte brzdové kotouče, které pro jistotu odmastěte. Zkontrolujte brzdové třmeny a brzdové destičky, a celé brzdy vyčistěte a destičky odmastěte.

BATERIE:

baterie

Předpokládáme, že většina z Vás baterii na zimu vyndává. Správně by se měla skladovat v suchu a teple a pravidelně dobíjet. Pokud se tomuto chcete vyhnout doporučuji zakoupit mikroprocesorem řízenou nabíječku ( např. Bosch, CteK ) a nabíjecí port, který je permanentně napojen na póly baterie a nechat akumulátor celou zimu připojený na udržovací režim.

Na jaře stačí pouze odpojit konektor z nabíjecího portu a máte jistotu, že má správné napětí a spolehlivě nastartuje. Nepředpokládám, že ještě někdo používá baterii, která potřebuje kontrolovat elektrolyt, tudíž toto vynecháme. Pokud ano, máte můj obdiv za udržení tohoto akumulátoru při životě, darujte si medaili a jděte si koupit bezúdržbovou.

Pozor si dejte pokud jste upgradovali na Lithiové akumulátory, protože tyto   vyžadují speciálně pro ně určené nabíječky. Doporučujeme také vizuálně projít konektory, elektroinstalace, zda nevykazují korozi.

PODVOZEK, PNEUMATIKY:

podvozek

Pokud nepoužíváte přes zimu montážní stojany, či nemáte moto na centrálním stojanu tak, aby se pneumatiky nedotýkaly země, je nutné s motorkou v průběhu zimy párkrát popojet, aby netrpěl kord a bočnice. Před zimou také doporučuji zvýšit v nich trošku tlak.

Po zimní odstávce nastavte tlak v pneumatikách na hodnoty stanovené výrobcem. Tento tlak se měří za studena a vždy ho dodržujte ( tlakům v pneu se budeme též věnovat v dalších článcích a bude Vám vysvětleno proč ho neměnit ), zkontrolujte též plochu běhounu, zda nevykazuje nadměrné opotřebení, díry, či praskliny. Stejně zkontrolujte i ráfky.

Podvozku jako takovému delší odstávka neuškodí, tudíž jen pohledem zkontrolujte úniky oleje, či zda nejsou poškozené prachovky.

LANKA, OVLÁDACÍ PRVKY, SEKUNDÁRNÍ PŘEVOD:

retez

Lanka promažte např. silikonovým olejem, či vazelínou ve spreji a zkontrolujte možná   poškození, či nadměrné opotřebení. Promažte též všechny páčky, pedály a vše co se má hýbat. Řetěz a rozety vyčistěte přípravky k tomu určenými a namažte.

Zkontrolujte průvěs řetězu a jeho případné nadměrné , popř. nerovnoměrné vytažení. Kontrolujte také v jakém stavu je primární kolečko a rozeta.


Toto je naprosté minimum pro kontrolu 100% stavu Vašeho biku a jeho bezproblémové nastartování po zimním spánku. Mnoho úkonů se kryje s běžnou údržbou a měli by jste je provádět automaticky. Pokud tomu tak je nezabere Vám toto ani moc času a můžete se pak smát těm, kteří na jaře nevyjedou. 🙂

Přejeme Vám krátký zbytek zimy a start na prví brknutí.