Jak zazimovat motorku?
Kokin147 8. 9. 2023
V tomto článku se zaměříme na to, jak zazimovat motorku a nejen to.
Jízda v zimě může být kvůli nebezpečí náledí a sněhu nebezpečná. Pokud jste se však rozhodli nechat svého miláčka až do jara odpočívat, je důležité zajistit jeho řádnou ochranu. Abyste se vyhnuli drahému poškození, nebo korozi, přinášíme vám naše nejlepší tipy, jak připravit motocykl na zimu.
1. Zvažte, kde motorku uskladníte
V ideálním případě by měl být váš motocykl uložen na chráněném místě, kde je minimální riziko vlhkosti. Ideální je dobře větraná garáž, kůlna nebo přístřešek na motocykl.
Ať už si vyberete cokoli, je dobré se ujistit, že je motocykl schovaný tak, aby se o něj neustále něco neopíralo, anebo nehrozilo jeho převržení.
Také můžete zvážit specializovanou úschovnu motocyklů. To může být sice drahé, ale s větší pravděpodobností poskytne vašemu motocyklu vyhřívané skladovací prostory a zajistí, aby byl udržován při optimálních teplotách.
2. Umyjte a vysušte motocykl
Příprava je klíčem k tomu, aby vaše motorka zůstala ve špičkovém stavu a byla připraveno vyrazit, až přijde teplejší počasí. Proto je důležité, aby byla dobře umatá a důkladně vysušená.
Zkontrolujte větrací otvory, mezery, otvory a výfuk, zda nejsou znečištěné a vlhké, což může vést ke korozi. Než motorku zaparkujete, měla by být kompletně čistá a suchá.
3. Zvolte si stojan na motocykl jako součást sady pro zimní uskladnění
Zvažte nákup stojanu na motocykl pro zimní uskladnění. Stojan udrží kola nad zemí, a tak na Jaře nebudete muset řešit plošky na pneumatikách.
Pokud stojan na motocykl nepřipadá v úvahu, položte mezi kola motocyklu a zem koberec nebo starý kus koberce. Pokud to uděláte, nezapomeňte kola občas otočit, aby se zatížení rozložilo a pneumatiky zůstaly v kondici. V opačném případě můžete pneumatiky mírně přehustit, abyste vyrovnali tlak, ale nezapomeňte vzduch vypustit a tlaky srovnat, než se vrátíte na silnici.
4. Občas nastartujte
Někdo tvrdí, že svou motorku počas zimy čas od času nastartuje, aby se zahřála na provozní teplotu. Jiní to nepovažují za dobrý nápad a tvrdí, že to může vést k tvorbě kondenzátu a poškození baterie.
To však neznamená, že ji musíte vyndat ven, jen k tomu potřebujete dobře větranou garáž nebo prostor.
Záleží pouze na vás a pravděpodobně víte, co je pro váš motocykl nejlepší, ale pokud si nejste jisti, poraďte se s místním servisem.
5. Udržujte baterii nabitou
Abyste minimalizovali riziko vybití baterie, udržujte jej v režimu průběžného nabíjení. Pokud chcete, můžete baterii dokonce vyjmout, ale pokud se rozhodnete motorku občas nastartovat, může to být časově náročné.
6. Doplňte palivovou nádrž
Dalším často diskutovaným bodem, pokud jde o zimní uskladnění motocyklu, je otázka, zda doplnit palivo do nádrže, či nikoli.
Argumentem pro je, že se tím snižuje riziko koroze uvnitř nádrže. Odpůrci doplňování paliva tvrdí, že palivo časem degraduje a na dně nádrže může zůstat lepkavá kaše. Pokud však motor zahříváte, nemělo by k tomu dojít.
7. Ucpěte mezery
Ucpání mezer, jako jsou výfuky a větrací otvory, zabraňuje vnikání kondenzátu a vlhkosti. Co je však důležitější, zabrání také myším, aby se uhnízdily uvnitř vašeho motocyklu.
Nemělby to být příliš velký problém, pokud motocykl skladujete uvnitř ve volné místnosti nebo v zabezpečené garáži. Pokud však v zimě skladujete motocykl venku, je třeba myslet na ucpání mezer hadry nebo oblečením. Jen se ujistěte, že je nezapomenete odstranit, než začnete motocykl opět používat.
8. Chraňte svůj motocykl před korozí
Postříkání různých částí motocyklu antikorozním mazivem může pomoci zabránit jeho korozi během zimy.
9. Přikrytí motocyklu
I když motocykl skladujete uvnitř, měli byste zajistit, aby byl zakrytý. V ideálním případě by měla plachta umožňovat cirkulaci vzduchu a zároveň zabraňovat usazování prachu a nečistot na motocyklu.
Pro co nejúčinnější ochranu můžete samozřejmě zvolit speciálně vyrobené plachty na motocykly, ale postačí jakákoli tkanina – například staré záclony nebo dokonce ubrusy.
Chcete pro svoji motorku udělat více? Zkontrolujte díly, které se opotřebovávají.
Brzdy:
Pokud chcete jezdit, budete také potřebovat zastavit, takže byste neměli zanedbat brzdy.
Brzdový kotouč má na sobě většinou vyraženu minimální tloušťku a nesmí mít hluboké vrypy. Obložení na brzdových destičkách by nemělo být menší než 1 mm, jinak je třeba destičky vyměnit.
Podívejte se na hladinu brzdové kapaliny v nádržce a při jejím nedostatku ji dolijte.
Lanka:
Dalšími součástkami, které čas od času zkontrolujte, jsou lanka. Ta by se měla volně pohybovat. Pokud jdou ztuha, bylo by dobré je promazat.
Existují pomůcky pro mazání lanek určené pro použití se sprejem nebo klasickým olejem. Lanka by neměla být roztřepena, pokud nějaké roztřepení naleznete, lanko vyměňte.
Řetěz:
Podívejte se také na řetěz, jestli je dostatečně namazaný a správně napnutý. U většiny modelů by průhyb neměl být větší jak 2-3 cm, ale tuto informaci si ověřte ve svém uživatelském manuálu. Pokud je průhyb řetězu větší, je nutné ho dopnout.
V případě, že řetěz dotahujete často, je nerovnoměrně vytažený nebo má velkou vůli do boků, znamená to, že je zřejmě na konci své životnosti a bude nezbytné ho vyměnit. V zájmu prodloužení životnosti nového řetězu se doporučuje vyměnit celou řetězovou sadu. U řetězových kol se podívejte na opotřebení zubů.
Ložiska:
Pokračovat můžeme u ložisek. Motocykl postavíme tak, aby přední kolo bylo ve vzduchu, uchopíme přední vidlici a pohybujeme s ní dopředu a dozadu. Tím zjistíme případnou vůli v ložiskách v krku řízení. Ložiska v kolech zkontrolujeme tak, že uchopíme kolo z boku oběma rukama a hýbeme s ním do stran.
Vzduchový filtr:
Problémy může způsobit i zanesení vzduchového filtru. Pokud máte na motorce papírový filtr, který je špinavý, bude potřeba jeho výměna. Molitanové a pratelné filtry lze vyčistit a nově naimpregnovat přípravky k tomu určenými.
Na motorce je samozřejmě spousta dalších dílů, které vyžadují naší kontrolu a údržbu, popřípadě opravu a výměnu.
Pokud hledáte součástky pro Váš motocykl, zkuste se obrátit na K2moto.cz
Měl bych svůj motocykl pojistit na zimu?
Pokud připravujete motocykl na zimní uskladnění, možná nepovažujete pojištění za nutné. Ale i když se zrušení pojistky může zdát jako nejschůdnější řešení, mohlo by se ukázat, že je to ve finále neekonomické.
Zrušení pojistné smlouvy na motocykl znamená, že nebudete kryti v případě krádeže nebo poškození motocyklu požárem. Pokud je váš motocykl bezpečně uložen v interiéru, možná tyto události nepovažujete za potenciální riziko, ale to je smysl pojištění; kryje události, které nejméně očekáváte. Zrušení pojištění může také znamenat, že nakonec zaplatíte poplatek, nebo pokutu.
Místo toho se poraďte se svou pojišťovnou o sjednání pojištění motocyklu, které vás odškodní za požár a krádež. Tyto typy pojistek jsou kompromisem mezi tím, že nemáte žádné krytí, a tím, že nabízejí ochranu v době, kdy je váš motocykl zazimován.
Pojistka na motorku je obvykle velmi flexibilní a může mít pojistnou ochranu v rozsahu od šesti do 12 měsíců, což vám dává jistotu, že jste chráněni pro případ nepředvídaných okolností, i když nejste na cestách.